A typical example of a cinema concerned about its role within a process of national reconstruction, and a sample of strange cinematography on international circuits, Ligzda succeeds in avoiding a large part of the obstacles provoked by its own approach and intentions. Way beyond didactism - whether historical or social - which would thereby bring the film closer to traditional Soviet models, or to a positivity alien to the very contradictions of that which is vital, both on the individual and collective level, it also avoids getting caught up in the beauty of its landscapes, not giving in to the temptation of aesthetism, although this takes absolutely nothing away from the splendours of Viktors Gribermanis' black and white photography.