The film's first sequence takes place in a lively cafe, similar to those depicted by Lautrec and Renoir. We see a man sketching the active scene unfolding before him. He is Nick Hart, a decisive and wordly painter who possesses an eye of someone marked by pain. His work is satirical and accompanies the scandalous articles of his friend Waldy, a columnist for the Chicago Tribune.
While in the cafe, Hart sports Rachel, a beautiful young lady in the company of Stone, and ambitious businessman seeking prestige and cultural recognition. For this reason, he is sorrounded y young artists. Hart's violent attractvion For rachel is nothing new: they were married years earlier in Chicago. Rachel, incapable of enduring the marginal existance entailed by the lifestyle of an artist, abandoned Hart in order to marry for money and security. The years of separation have not reduced their attraction for one another, although Hart hesitates to return to the relationship. The tension of this emotional triad creates a three way confrontation which soon reaches its breaking point.