Daniel is about the development of a traumatic story: two children see how the FBI takes their parents away during a day trip. The incident becomes a bloody and horrible nightmare caused by the children going from their adoptive parent's houses to public shelters. The last thing the children remembers about their parents is having seen them with their heads shaved in the Sing-Sing prison qhere they were executed for conspiration in the robbery of nuclear secrets for the Soviet Union.
The film now moves on to the 1960s, an active political moment in the world. Daniel is in very low spirits due to Susan's attempted suicide. He picks up the threads in his life and starts looking for people who knew his parents personally or something about them. He is obsessed by their death, an event which has dominated his whole life.