Forces of law and order take control of Chuspi, a small village in the "emergency zone", devastated by the revolutionary movement Sendero Luminoso. With neither strategy nor a sufficient command, Vitín Luna (the principal character of the film), and his colleagues, must confront an invisible army which appears to be stornger than them. The arrival of officer Iván Roca changes everything. He is strict in discipline and almost brutal in punishment and shows himself to be a man capable of fighting the revolutionaries until their annihialation.
Vitín sees Roca as a model officer, however, his methods are becoming more and more violent and enrestrained. Exasperated by the enemy's persistance, Roca accuses the whole population of the village basing himself on unfounded suspicions and mistaken interpretations. In view of the terrible events which are becoming a habit, Vitín has to choose between blind obedience and his own conscience.