"On the north bank of the river Ben-Hai waves the flag of the Democratic Republic of North Vietnam. On the other side, the South... The camera crosses this demarcation line known as 'the 17th Parallel'. South side. In the 'demilitarised zone'. Smoking ruins, destroyed houses, burnt granaries and dead animals. After intense aerial preparation, the Marines disembarked here a few days ago".
Thus begins this film chronicle which proposes to underline "the organisational potential of a people under fire". With this film, Ivens does not propose to "make people cry for Vietnam, but only show them the country exactly as it is, so they can reflect".