Roman Chalbaud
The action takes place in the school attended by the children of the destitute, who are, in general, immigrants from the interior of Venezuela. Paula, a literature professor, takes notice of a rebellious gesture by Ingrid, who is in the end expelled. Paula decides to inquire into Ingrid's life. She tries to help her but Ingrid refuses to talk about the recent death of her mother and the constant attentions of Asdrúbal, her mother's last lover. Ingrid will not talk. She invents a fantasy wherein she writes a continuous letter to her mother, describing a lovely world. Reality is quite different, as the girl has given in to Asdrúbal. On another plane, Paula has begun to feel that education has reached a crisis point. She considers resigning and saving her marriage. But the rains come and along with them floods and the school is converted into a gigantic community dwelling. Maths and history classes acquire a new dimension when they take place within the communal atmosphere that reigns in the school. Problems arise when the educational authorities refuse to accept the new formula.