"Doctor, are you trying to tell me that you've made a time machine out of a DeLorean car?" asks the amazed Mary McFly, a student at Hill Valley High who is always late for class. This will not happen again after that night when the doctor says: yes, the thing is a nuclear-powered car that can travel faster than time. So, Marty will make it to class thirty years ahead of time. The year is 1955 and, after hiding the car and taking a short walk in his hometown, the boy runs into two teenagers who will one day be his parents. Marty, who normally plays the guitar in his own band, finds himself in an age where there is still no rock and roll or Diet Pepsi.
Both the director of the movie, Zemeckis, and the screenwriter, Gale, remember the time and say: "We think what happened in the 50's to make us so nostalgic for them in the following decades was that they were the first years when teenagers took control, and they've had control ever since".