Paraphrase of the poem Martin Fierro interpreted in terms historical-political and located in the contemporary era. Attempt to reconstruct from oral history, the epic starring the Argentine people from the loss of their sovereignty (1955) to the reconquest of it (1973). History, myth and reality fused in a critical parable that transcends any chronology, to express the vicissitudes and desires of the liberation of the Argentine people, in most of what goes of the century.